براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در شهر‌هایی که ظرفیت تکمیل نشده دارند ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۳۷۱۷۲۰

دور جدید ثبت نامه نهضت ملی مسکن چه زمانی اعلام می شود؟ چه مقدار از اراضی نهضت ملی مسکن تامین شده است؟ میزان آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن چقدر است؟ متراژ واحدهای نهضت ملی مسکن چه زمانی اعلام می شود؟ منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن چگونه تامین می شود؟


به گزارش جام جم آنلاین، طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مقرر شده، بعد از پالایش و تعیین تکلیف متقاضیان، در صورت وجود ظرفیت مازاد در اراضی تخصیصی به نهضت ملی مسکن و اراضی جدید احصا شده در استان‌ها و بعد از اعلام ظرفیت واحدمسکونی قابل ساخت بر روی اراضی مذکور، مرحله جدید ثبت‌نام به صورت بر خط از طریق سامانه آغاز شود.

پیش از این وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیر آغاز خواهد شد.

خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در شهرهای جدید استان تهران ظرفیت سازی جدید برای ثبت نام نهضت ملی مسکن ایجاد شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، خلیل محبت خواه افزود: ظرفیت سازی برای ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن در کشور ایجاد شده و در استان تهران و شهرهای جدید تهران هم ظرفیت جدید ایجاد شده و ثبت نام برای شهرهایی از جمله پرند، هشتگرد و ایوانکی هم ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران پالایش متقاضیان در استان تهران به اتمام رسیده و ارسال پیامک به متقاضیان از ابتدای هفته آغاز شده و متقاضیان باید ظرف مدت ۲ هفته آورده اولیه خود را که ۴۰ میلیون تومان است، واریز کنند.

آخرین جزئیات متراژ واحدهای نهضت ملی مسکن

وی اضافه کرد: در صورتی که متقاضیان آورده خود را تکمیل نکنند حذف نشده، اما به انتهای فهرست برای تکمیل واحدها منتقل می‌شوند.

به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیر آغاز شده و با توجه به تامین اراضی در این بخش دوره جدیدی از ثبت نام‌ها در شهرهایی که ظرفیت سازی ایجاد شده آغاز می‌شود.

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن ۳۲۰ میلیون تومان شد

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش همشهری آنلاین، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی آبان‌ماه سال گذشته با اشاره به برنامه ساخت ۴میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن (قانون جهش تولید مسکن) گفته بود: بانک‌های عامل وام ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی قانون جهش تولید مسکن را که مصوبه شورای پول و اعتبار را دارد بر اساس سود شورای مذکور که ۱۸ درصد است، تقسیط می‌کنند.

محمودزاده با تاکید بر این‌که مابه‌التفاوت این سود توسط صندوق ملی مسکن پرداخت می‌شود در پاسخ به این پرسش که مابه‌التفاوت چه‌میزانی است، ابراز کرد: این مابه‌التفاوت برای گروه‌های مختلف، متفاوت است. طی هفته آینده (هفته چهارم آبان‌ماه سال ۱۴۰۰) در رابطه با جدول مابه‌التفاوت سود تسهیلات قانون جهش تولید مسکن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی با اعلام این‌که سود این تسهیلات برای دهک‌های یک تا ۳ بالغ بر ۵ درصد است، گفت: برای دهک‌های درآمدی دیگر بر اساس توان پرداخت و توان مالی تنظیم شده است.

محمودزاده تصریح کرد: آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم درآمدی ۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده و برای سایر دهک‌ها هم مانند قبل این آورده ۴۰ میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: این پول برای ثبت‌نام اولیه است و مابه‌التفاوت بین تسهیلات و قیمت تمام‌شده طی ۵ مرحله که در قرارداد می‌آید از متقاضیان دریافت می‌شود.

با توجه به اظهارات محمودزاده آورده سایر دهک‌ها در ۵ مرحله حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که برخی متقاضیان تایید شده نهضت ملی مسکن از افزایش آورده خود در طرح مذکور خبر دادند.

بر این اساس طبق اعلام شرکت عمران شهر جدید پرند متقاضیان باید طی ۸ مرحله ۳۲۰ میلیون تومان آورده خود را واریز کنند. به عبارت دیگر متقاضیان باید هر مرحله ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدود شده خود نزد بانک مسکن واریز کنند. طبق اعلام شرکت عمران پرند، مبلغ آورده متقاضیان "علی‌الحساب" است، یعنی احتمال افزایش آن در آینده وجود دارد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ۱۵ هزار و ۴۸۰ واحد نهضت ملی مسکن در چیتگر با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰ درصد زمین ۴ میلیون مسکن نهضت ملی شناسایی شده است، گفته بود: امروز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت مسکن ملی آماده بارگذاری است.

زمان ثبت نام مجدد نهضت ملی مسکن مشخص شد | واجدان شرایط ثبت نامه نهضت ملی مسکن

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد این طرح در دست اجراست، افزود: بر اساس توافق‌های به عمل آمده با بنیاد مسکن، ستاد اجرایی امام و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به ترتیب ۱۰۰ هزار، ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب نهضت ملی مسکن ساخته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قیمت تمام شده نهضت ملی مسکن قابل پیش‌بینی نیست گفت: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت نهضت ملی مسکن افزایش خواهد یافت.

نگران آینده نهضت ملی مسکن هستیم

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: همچنان نگران آینده طرح نهضت ملی مسکن هستیم چرا که تولید واحدهای مسکونی با کندی به پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، صدیف بدری ۹ تیر در جریان بازدید از طرح‌های توسعه مسکن در اردبیل اظهار کرد: هر چند طرح نهضت ملی مسکن با جدیت شروع شد اما روند کار کند شده و به دلیل مشکل آورده اشخاص و مبالغ درخواستی بسیار بالا، خانواده‌ها در تأمین این مبلغ دچار مشکل بوده و روند کندی را در تولید مسکن طرح نهضت ملی مسکن شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان تنها 25 درصد واجدین شرایط مبلغ اولیه را واریز کردند در حالی که مابقی متقاضیان در تأمین این مبلغ دچار مشکل جدی هستند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: از محل صندوق ملی مسکن قرار بود منابع مورد نیاز تأمین شود که در حال حاضر مبلغ این صندوق در حد صفر است و در قانون منابع این صندوق از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر و سایر درآمدهای حاصل در این بخش در نظر گرفته شده بود در حالی که همچنان منابع این صندوق در حد بسیار پایین است.

بدری با بیان اینکه از محل تبصره 18 قرار بود 30 هزار میلیارد تومان به این صندوق کمک شود، افزود: با توجه به اینکه این مبالغ تأمین نشده و صندوق با کسری روبه‌رو است، بنده آینده طرح نهضت ملی مسکن را نگران‌کننده می‌بینم و از شخص رئیس جمهور خواسته‌ایم تا دستور ویژه‌ای را در این حوزه صادر کنند.

معارضی‌های اراضی دولتی نهضت ملی مسکن برطرف می‌شود

عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن از تشکیل دور جدید نشست‌های مستمر تأمین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سازمان ملی زمین و مسکن، ارسلان مالکی گفت: در این جلسات که در سطح رؤسای ادارات املاک استان و شهرستان‌های تابعه و همچنین مسئولان بانک زمین و یگان حفاظت استان‌ها برگزار می‌شود، سعی می‌کنیم تا اطلاعات سامانه بانک زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن را با اطلاعات اراضی تحویل شده به استان‌ها تطبیق دهیم و در صورت وجود تعارضات آنها را برطرف کنیم.

وی افزود: تعارضات و تداخلات اطلاعات موجود در بانک زمین در هر استان دلایل متنوعی دارد که با توجه به وضعیت اجتماعی و جغرافیایی در هر ناحیه متفاوت است اما در این جلسات تمامی مسئولان ذیربط به صورت موردی و پلاک به پلاک به پالایش و رفع مشکلات اقدام می‌کنند.

مالکی با اشاره به اینکه بر اساس زمان بندی اعلام شده به استان‌ها، اطلاعات استان‌ها یک به یک پالایش می‌شوند اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسات رفع مشکلاتی است که می‌تواند استان‌ها را در تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن دچار چالش کند.

گفتنی است تشکیل و به روز رسانی اطلاعات بانک زمین در کشور اولین مورد از ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی بود که در شروع کار وزیر راه و شهرسازی به سازمان‌های تابعه این سازمان ابلاغ شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها